ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




TRZECI TYDZIEŃ PROGRAMU

Witam,

to już trzeci tydzień.  Proponuję ocenę poziomu stresu i rodzaju stresorów.

Krótkotrwały stres jest pożyteczny, problem stanowi stres długotrwały, który powoduje większe wytwarzanie hormonów stresu i przeciążenie narządów.

Działa on niekorzystnie na cały organizm, zwiększa ryzyko chorób i wcześniejszej śmierci, pogarsza jakość życia.

Objawy przewlekłego stresu to podwyższenie ciśnienia, bóle głowy, zmęczenie, zaburzenia funkcji przewodu pokarmowego i apetytu, napięcie mięśni, brak energii, irytacja, gniew, niepokój, bezsenność.Jeżeli macie parę z tych objawów to sygnał, że poziom stresu jest wysoki i szkodliwy dla zdrowia.

Co jest przyczyną długotrwałego stresu? Najczęściej to praca, pieniądze, zdrowie, rodzina, nadmiar bodżców ( media), zaburzenia snu.

Zastanów się jakie stresory występują u Ciebie i pomyśl jak możesz się od nich uwolnić. Opracuj plan działania i realizuj go.

A tymczasem jak sobie radzić ze stresem od dziś?

Najlepszym lekarstwem jest ruch - spacer, rower, pływanie, siłownia, praca w ogrodzie, to co lubisz i możesz robić. Dobrze działa też medytacja, natura, prawidłowy sen i oddychanie, przyjaciel / także pies czy kot/, hobby, mniej używek (alkohol, kawa, papierosy), więcej warzyw i owoców, odpoczynku.

Bardzo ważne są dobre relacje - milość i przyjażń. To one dają nam szczęście, radość życia, pomagają zwyciężyć stres i samotność.

Dbaj o nie, szukaj miłości i przyjażni, pomagaj innym, bądż optymistą. To naprawdę działa.

ODŻYWIANIE

Znasz różne opinie o węglowodanach: proste szkodzą, złożone są zdrowsze, z glutenem są niebezpieczne, pełnoziarniste są wskazane, itp.

Jak sobie z tym poradzić? Jeżeli jesteś zdrowy, nie masz rozpoznanej alergii lub celiakii węglowodany są wskazane. Oczywiście dobrze jest wybierać te korzystne: pełnoziarniste pieczywo, najlepiej żytnie na zakwasie, razowy makaron, brązowy ryż, kasze gryczaną, jaglaną, pęczak, płatki owsiane. Nie powinno być ich dużo - kromka chleba, 2 - 3 łyżki makaronu, ryżu czy kaszy, 1 czy 2 młode ziemniaki.

Opracowano dla węglowodanów indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny, określają one ile jest węglowodanów w produkcie i jak działają one na poziom cukru we krwi. Jedz produkty o niskim indeksie i ładunku a korzyści będą większe niż problemy. Przeczytaj więcej  http://zdrowiezdoktorsoltan.pl/indeksy-zywnosciowe

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Najlepiej codziennie dobrze jest wykonać kilka ćwiczeń aerobowych /tlenowych/. To może być marsz, bieg, pływanie, nordic walking, rower, tenis, taniec itp.

Ćwiczenia aerobowe wzmacniają serce, zwiększają pojemność płuc, wytrzymałość, powodują lepsze wykorzystanie tlenu przez komórki, obniżają ciśnienie, poziom stresu, tkanki tłuszczowej, poziom lipidów i glukozy we krwi. Te efekty zmniejszają ryzyko wielu chorób, poprawiają samopoczucie, wydłużają życie.

Pomyśl też o śmiechu. Obniża on poziom hormonów stresu, bólu, ciśnienia, zwiększa wydzielanie endorfin, wydolność oddechową, odporność, przedłuża życie!

Śmiech odpręża, poprawia samopoczucie, zjednuje ludzi, czyni nas sympatycznymi. Jeden zdrowy śmiech przedłuża zdrowe życie o 4 minuty, policz więc...

ZADANIA

Takie jak w poprzednich tygodniach plus

  •  jedz 2 - 3 razy w tygodniu żywność kiszoną - kapustę, ogórki, ale także kefir, jogurt
  • do pracy przygotuj sałatkę 
  • dodaj 10 minut marszu, 
  • znajdż i stosuj jakąś metodę relaksacji i redukcji stresu 
  • trzy razy dziennie przez parę minut oddychaj powoli: 5 oddechów na minutę, wdech podnosi powłoki brzuszne
  • znajdz czas na śmiech, zabawę z dzieckiem, przyjacielem, psem
  • wprowadż zieleń do domu: doniczkę ziół, roślinę ozdobną, pojemnik z roślinami na balkon czy taras. Nawet kaktus się liczy!

                                             " Nie staraj się być człowiekiem sukcesu, staraj się być człowiekiem wartościowym."

                                                                                                                                                                         Albert Einstein

Najtrudniejszy jest pierwszy krok, zrób go teraz!