ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




SZÓSTY TYDZIEŃ PROGRAMU

Witam,

 w tym tygodniu przyjrzymy się napojom i przekąskom oraz pomyślimy o uzależnieniach.

Uzależnić można się łatwo i szybko od alkoholu, tytoniu, kawy, narkotyków, niektórzy twierdzą że także od hazardu, seksu, zakupów, słodyczy i ogólnie jedzenia.

Nałogi są niebezpieczne i szkodliwe, rujnują zdrowie, rodzinę, finanse a nawet życie. Bardzo trudno jest wyzwolić się z uzależnienia. Przede wszystkim trzeba podjąć decyzję o rezygnacji z nałogu a potem poszukać pomocy rodziny, przyjaciół, wykwalifikowanych osób czy ośrodków. Naprawdę warto.

ODŻYWIANIE

Teraz coś lżejszego - napoje nasze codzienne.

Zacznijmy od kawy, o której krążą różne, często sprzeczne opinie: szkodzi czy pomaga?

Najważniejsze składniki kawy to kofeina i antyoksydanty. No i oczywiście kwestia dawki i rodzaju kawy.

Picie 2 - 3 filiżanek kawy dziennie, najlepiej z ekspresu zdrowym ludziom nie szkodzi. Kawa spala tłuszcz, zmniejsza bóle mięśni, dodaje energii, rozbudza, poprawia zdolności intelektualne, ochrania wątrobę, zmniejsza ryzyko chorób krążenia, depresji, Parkinsona i Alzheimera, niektórych nowotworów oraz cukrzycy typu 2. Dodatkowe korzyści dla mężczyzn - poprawia sprawność seksualną i płodność. Ale są też negatywne skutki picia kawy: uzależnia, zwiększa nerwowość i niepokój, zaburza sen, podnosi poziom cholesterolu, zakwasza, żle wpływa na przewód pokarmowy: zgaga, refluks, bóle żołądka, wrzody a nawet ryzyko raka żoładka, zaburza rytm serca, podnosi ciśnienie krwi, zwiększa wydalanie wapnia z moczem co osłabia kości i wiele innych funkcji. No i najczęściej zawiera pestycydy, którymi mocno ochraniane są krzewy kawowe. A wszelkie dodatki do kawy: syropy, bita śmietana, alkohol tworzą z niej deser a nawet cały posiłek bogaty w kalorie, cukier i tłuszcz. Udowodniono, że dodanie do kawy odrobiny śmietanki ochrania śluzówkę żoładka (to zasługa tłuszczu), mleko natomiast jest niezbyt wskazane.

Herbata zawiera podobną do kofeiny teinę, więc mocna i w dużych ilościach ma podobne cechy jak kawa.

A co z innymi napojami gazowanymi, sokami, napojami owocowymi.

Zawierają one najczęściej mnóstwo cukru, aromatów i barwników. Podejrzewa się nadmierne ich spożycie o nasilenie epidemii otyłości i cukrzycy.

Nawet produkty zawierające słodziki nie są wskazane, bo zwiększają apetyt a słodziki moją różne działania uboczne nie do końca zbadane.

!00% soki owocowe z miąższem, chłodzone są dobre jeśli nie mamy możliwości zrobienia ich samodzielnie. Natomiast napoje owocowe to najczęściej mocno słodzona woda z niewielkim dodatkiem soku owocowego.

Czytajmy etykiety, na szczęście dla nas producenci muszą podawać skład i wartości odzywcze żywności na opakowaniach. Składniki podawane są w malejącej kolejności.

Może coś do przegryzienia? Do piwa, kawy czy Coli...

Niestety to nastepna pułapka. Słodycze, chipsy, orzeszki najczęściej to cukier, sól, węglowodany i tłuszcz plus polepszacze smaku, barwniki, aromaty no i kalorie.

Najgorsze jest to, że nie możemy przestać po nie siegać,  znika wielka paczka chipsów, pudło lodów, ciastek czy cała czekolada.

Dobrze byłoby zastosować parę sposobów na ograniczenie podjadania. Wybieraj owoce czy warzywa, jogurt, kupuj małe opakowania, nie rób zapasów, dziel przekąski na małe porcje, nie jedz przed telewizorem czy komputerem, pij wodę, idż na spacer, pobaw się z dzieckiem czy psem.

Dla mnie najlepszy sposób to ograniczenie zakupów i dzielenie ich w domu na porcje dzienne i u nas to działa.

Ja wiem, że nie brzmi to łatwo i przyjemnie, ale zdrowie mamy tylko jedno i nie warto zamieniać go na chipsy czy nawet pyszne lody.

Wszystko jest kwestią dawki - zbadano, że 4 kęsy pokarmu zaspakajają apetyt, potem to już nawyk jedzenia.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Na pewno masz jakąś ulubioną formę ruchu - biegi, marsz, jazda na rowerze, nartach, pływanie. Pamiętaj o tym, ciesz się wiatrem we włosach i zmęczeniem mięśni.

ZADANIA

to samo co w poprzednich tygodniach plus

  • wybieraj zdrowe przekąski: owoce, warzywa, orzechy, nasiona, jogurt naturalny z owocami
  • dodaj 1 zupę w tygodniu
  • pij wodę, jeśli chcesz to z cytryną i miodem, świeże soki
  • zapomnij o windzie, staraj się chodzić schodami
  • w dzień wolny od pracy wybierz się za miasto, do parku, na plażę
  • postaw w sypialni roślinę produkującą tlen w nocy

                                      Starość zaczyna się wtedy, kiedy więcej wydajesz na ratowanie zdrowia, niż na jego rujnowanie

                                                                                                                 Z  internetu.

Do dzieła!