ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




SIÓDMY TYDZIEŃ PROGRAMU

Witam,

pomyślmy o tym czego nam w życiu brakuje? Może potrzebne nam jakieś hobby,  zainteresowanie,  nauka czegoś nowego,  innego od codziennej rutyny?

Udowodniono, że takie działania spowalniają starzenie, poprawiają funkcję mózgu, nastrój i redukują stres.

A dla ciała - kiszonki i przyprawy dla zdrowia i smaku.

ODŻYWIANIE

Kiszenie i fermentacja to od dawna stosowane sposoby przyrządzania i konserwacji żywności. Są lekkostrawne, łatwoprzyswajalne, dostarczają potrzebnych, pożytecznych żywych bakterii, poprawiają odporność, funkcje przewodu pokarmowego, zmniejszają ryzyko nowotworów, cukrzycy, otyłości, miażdżycy.

Zawierają błonnik, wiele witamin i minerałów. Jest dużo dostępnych produktów: kiszona kapusta, ogórki, inne warzywa, kefir, zsiadłe mleko, jogurt, zakwas, żur, a nawet piwo, cydr czy wino.

Ale oczywiście diabeł tkwi w szczegółach: kapusta jest zalewana octem, nabiał zawiera różne dodatki, są one pasteryzowane i zawierają konserwanty, a wszystko to niszczy dobroczynne wartości. Na przykład dobra kiszona kapusta powinna być żółtawa, nie biała i mieć wyrażny kwaśny smak a nabiał powinien zawierać tylko mleko i pożyteczne bakterie. Wniosek - najlepiej nauczyć się zasad fermentacji i stosować je we własnej kuchni, używając produktów ekologicznych, bo na pestycydach drobnoustroje pożyteczne nie chcą rosnąć. 

Czy przyprawy oprócz dodawania smaku mogą wspierać zdrowie? Oczywiście TAK. 

Wymienię tylko kilka, to kurkuma, czosnek, różne odmiany papryki, imbir, natka pietruszki i cynamon. Mają one różne składniki czynne: fitozwiązki, antyoksydanty, witaminy, minerały i na różne sposoby oddziałują pozytywnie na nas. Nie wymieniam tych wszystkich składników, opiszę tylko korzyści jakie nam przyprawy dają.

Kurkuma poprawia funkcje mózgu, zmniejsza ryzyko Alzheimera, nowotworów, cukrzycy, miażdżycy. infekcji. Działa żółciotwórczo, zwiększa produkcję enzymów, pomaga zwalczać bakterie, wirusy. Można ją dodawać do zup, sosów, drobiu, ryb, warzyw, ryżu.

Ja przygotowuję co jakiś czas mieszankę kurkumy, papryki, cayenne i pieprzu, który zwiększa przyswajalność innych przypraw i dodaję ją prawie do wszystkiego.

Czosnek - wszyscy znamy jego dobroczynne działanie, tylko ten zapach.Można go zniwelować stosując czosnek w różnych potrawach, piekąc główki czosnku lub jedząc go z natką pietruszki. Wystaczy profilaktycznie 1 ząbek czosnku  dziennie. Działa przeciwzakrzepowo, zmniejsza ryzyko zawału, udaru, miażdżycy, nadciśnienia, nowotworów. Poprawia elastyczność naczyń, funkcje mózgu, odmładza. Jest naturalnym antybiotykiem, hamuje rozwój grożnych bakterii, wirusów i grzybic. Zastosowanie w kuchni jest bardzo różnorodne - mięsa, warzywa, sałatki, zupy.

Imbir to kłącze ładnej rośliny egzotycznej. Ułatwia trawienie, zwiększa wydzielanie śliny, soku żołądkowego, żółci. Zmniejsza nudności np. w chorobie lokomocyjnej czy podczas leczenia nowotworów, bóle miesiączkowe czy stawów, pomaga w przeziębieniach. W kuchni stosuje się świeży do mięś, warzyw, owoców morza a suszony do deserów, pierników, napojów.

Papryka - jest jej wiele odmian od łagodnej do baaaardzo ostrej. Zaletą jej jest zachowanie większości wartościowych składników podczas przyrządzania, nawet w wysokiej temperaturze. Zmniejsza ryzyko miażdżycy, zawałów, poprawia odporność, spowalnia starzenie, obniża cholesterol, działa przeciwbólowo.

Ostra poprawia trawienie, pomaga spalać tkankę tłuszczową, rozgrzewa. W kuchni stosuje się świeżą paprykę do wielu potraw a także suszoną jako przyprawę.

Natka pietruszki - możemy ją sami wyhodować na parapecie okiennym. Poprawia trawienie, odtruwa, jest moczopędna, zmniejsza nerwobóle i wzdęcia, ma mnóstwo witamin, szczególnie C, odswieża oddech.  Posypywać nią możemy zupy, sałatki, warzywa, stosować w napojach i koktajlach.

Cynamon cejloński (nie chiński) pomaga w odchudzaniu, trądziku, przeziębieniach, w zwalczaniu celulitu i pasożytów jelitowych. Zmniejsza ryzyko nowotworów, Choroby Alzheimera i Parkinsona, miażdżycy. Obniża poziom cukru, cholesterolu, LDL, trójglicerydów, uwrażliwia komórki na insulinę. Chroni przed komarami i kleszczami. Stosujemy go w deserach, ciastach, napojach, w potrawach kuchni azjatyckich.

Jak widać te przyprawy mają bardzo szerokie, podobne, korzystne działanie na organizm a także dodają smaku wielu potrawom -  korzystajcie z nich.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Na zewnątrz: w parku, lesie, nad wodą. Jest tam czystsze powietrze i wielokrotnie więcej światła niż w domu, poprawia to nastrój, sprawność, wydolność.

Najlepiej w towarzystwie rodziny, przyjaciół, psa. Marsz, rower, pływanie, gry zespołowe, to co lubimy.

ZADANIA

 Jak w poprzednim tygodniu plus

  • zapisuj swoje emocje, lęki, problemy ale i sukcesy i oceniaj je po pewnym czasie
  • uprawiaj rośliny przyprawowe w kuchni, ogrodzie czy na balkonie
  • dodaj naturalny, bez dodatków kefir, jogurt, zsiadłe mleko lub kiszonki warzywne - 1 porcja dziennie
  • czas dla siebie
  • zastanów się jak poprawić finanse, aby spokojnie myśleć o przyszłości
  • naucz się stosować różnorodne przyprawy w kuchni

                                                               W życiu niczego nie należy się obawiać. Należy tylko zrozumieć.

                                                                                                                                   Maria Skłodowska-Curie