ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




PIĄTY TYDZIEŃ PROGRAMU

Witam,

to już połowa programu.

Jak się czujecie? Trudno jest wprowadzać zmiany nawyków, ale jaka sytysfakcja kiedy to zrobimy.

W tym tygodniu zajmiemy się wodą i powietrzem.

Aqua - vita  woda życia. Woda to 75 do 45% naszego ciała. Potrzebna jest prawie we wszystkich funkcjach organizmu: utrzymywaniu równowagi wewnętrznej, płynów ustrojowych, transporcie substancji odżywczych, metabolizmie, usuwaniu toksyn, stabilizacji temperatury ciała, ochronie narządów.

Ale jaką wodę wybrać? Jest woda z kranu, zródlana, mineralna, sportowa, smakowa. Woda wodociągowa jest badana i w większości miejscowości nadaje się do picia. Woda żródlana nie jest określona przepisami, więc może to być woda z kranu, woda z gór rozlewana w Bydgoszczy itp.

Wody mineralne muszą mieć określony skład i ilość minerałów i te dane muszą być na opakowaniu, wody wysokomineralizowane można pić w ściśle określonej dawce, są przydatne dla zdrowia. Wody dla sportowców czy smakowe to raczej napoje z różnymi dodatkami i cukrem.

Brak jednoznacznie określonej dawki dziennej wody, mówi się o 30ml na kilogram wagi, o 1 do 2 litrów dziennie.

Spróbujcie mojej metody: kiedy piję kawę piję też szklankę wody, wypijam szklankę wody przed posiłkiem i oczywiście kiedy odczuwam głód / pragnienie. Często mylimy te pojęcia a szklanka wody jest lepsza od ciastka czy batonika.

WHO stwierdziła, że w budynkach często powietrze jest od 4 do nawet 100 razy bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz. Powodem są materiały budowlane, farby, meble, dywany, tkaniny, kurz, gaz w kuchni, tytoń. Oddychamy 22 tysiące razy na dobę a wdychamy 50 bilionów różnych cząsteczek na godzinę. To niepokojące, prawda? Co możemy zrobić? Po pierwsze codziennie wietrzyć kilka razy po kilkanaście minut, odkurzać, nie palić tytoniu, sprawdzać co zawierają rzeczy, które kupujemy do domu. Można także kupić dobre okapy kuchenne, oczyszczacze i nawilżacze powietrza, jonizatory jonów ujemnych.

Jest także mój ulubiony sposób: rośliny domowe. Wszystkie są pożyteczne, ale zanieczyszczenia usuwają najskuteczniej palmy, paprocie, draceny, skrzydłokwiat, bluszcze, sansiewierie, zielistki, schefflery, scindapsus, gerbery, anturium, chryzantemy. Są także rośliny wytwarzające w nocy tlen do ustawienia w sypialni - storczyk Dendrobium, aloesy, zygokaktus (grudnik), grubosz drzewiasty (drzewko szczęścia). Rośliny dają także odpocząć oczom wpatrzonym w monitor czy ekran.

ODŻYWIANIE

Wiemy o dobrych i złych tłuszczach, o cholesterolu. Informacji jest dużo, trudno to ogarnąć. Na początek wprowadżmy do kuchni te zdrowsze znajdujące się w rybach, orzechach i nasionach, lnie, maśle. Do gotowania używajmy bardzo zdrowego oleju rzepakowego a na surowo oliwy. Czytajmy etykiety produktów, które kupujemy, w nich bywa najwiecej niezdrowych tłuszczy: ciastka, słodycze, gotowe sosy, potrawy, margaryny, lody.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Bardzo ważne dla zdrowia są ćwiczenia oporowe / siłowe. Pomagają one zachować mięśnie, które spalają dużo kalorii, wytwarzają mnóstwo energii w komórkach ciała, pomagają zachować sprawność i siłę no i ładną sylwetkę. Szczególnie ważne są one dla kobiet po 40 tce, ponieważ kobiety mają mniej mięśni a z wiekiem tracą ich więcej.

Wystarczy 2 - 3 razy w tygodniu 30 minut. Potrzebne są hantle / butelki z wodą, ekspandery, taśmy o różnym oporze, meble, ściana. Zacząć można od najprostszych, z małym oporem, potem zwiększać trudność.

ZADANIA

Jak w poprzednim tygodniu plus

  • dodaj 1 raz w tygodniu ćwiczenia oporowe
  • dodaj 1 produkt ze zdrowymi tłuszczami 3 razy w tygodniu
  • zapisz w dzienniku ile i jakiej wody pijesz dziennie
  • zastanów się gdzie i jaką roślinę chcesz postawić i zrób to
  • opracuj jadłospis na 3 dni i zapisz go w dzienniku

                                          Każda wiedza stanowi potęgę, pomaga lepiej żyć.

Powodzenia!