ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




Marchewka-tylko dla niemowląt?

Witam

Marchew znana jest od tysiącleci, pochodzi z Chin i była biała. Dopiero w XVII wieku Holendrzy wyhodowali pomarańczową odmianę, a obecnie jest także żółta, czerwona, fioletowa a nawet czarna.. To popularne i tanie warzywo, zdrowe i smaczne. Podajemy je dzieciom, ale dla dorosłych też jest wskazane.

Zawiera wszystkie rodzaje karotenoidów, które nadają kolor ale i działają na funkcjonowanie organizmu. Są silnymi przeciwutleniaczami,są niezbędne do prawidłowego widzenia, wzmacniają odporność, wspomagają leczenie trądziku, zaburzeń pokarmowych i układu krążenia. 

 Udowodniono także, że beta-karoten i powstająca z niego witamina A opóżniają tworzenie się zmarszczek oraz zmniejszają już istniejące. Przyspiesza też opalanie i utrzymuje opaleniznę, Wystarczą 2 marchewki dziennie, jeśli nie chcemy wygładać jak marchewka.

Pamiętajmy jednak, że witamina A magazynuje się w organizmie i w nadmiarze działa szkodliwie.

W marchewce znajdziemy witaminy-A, B, C, E, K, wapń, fosfor, magnez, selen, żelazo, potas oraz wspomniane karotenoidy.

W 100gramach znajduje się 89% wody, 25 kcal, czyli nie tak wiele.

Najlepiej jeść surową utartą oraz ugotowaną i wystudzoną z dodatkiem tłuszczu. W tych postaciach ma niski indeks glikemiczny i zawiera pożyteczną skrobię oporną, Czyli jest zdrowa i wskazana dla wszystkich, także tych na diecie.