ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




Komputer a zdrowie

KOMPUTER A ZDROWIE

Wielogodzinne siedzenie przy komputerze w pracy i w domu to codzienność większości ludzi.

Co nam szkodzi? Wymuszona, nieruchoma pozycja, zmienność obrazu, nadmiar bodżców, napięcie psychiczne, oddziaływanie pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez komputer, niskie stężenie jonów ujemnych.

Niekorzystne skutki dla zdrowia to:

  • zaburzenia widzenia: promieniowanie elektromagnetyczne zwiększa ilość bodżców docierających do oczu i mózgu oraz wielogodzinne wpatrywanie się w ekran powodują przewlekłe zmęczenie, ból oczu, kłucie, pieczenie, łzawienie, swędzenie, mruganie,
  • bóle kręgosłupa, napięcie i przykurcze mięśni, skrzywienie kręgosłupa, dyskopatia, bóle karku i ramion spowodowane długim bezruchem, nieprawidłową postawą, niedopasowanym krzesłem i biurkiem, nieprawidłowym ustawieniem monitora, klawiatury i myszki
  • zespół cieśni nadgarstka to bóle, mrowienia, przykurcze w obrębie nadgarstków i kończyn górnych spowodowane powtarzającymi się, długotrwałymi przeciążeniami rąk podczas używania klawiatury i myszy,
  • zaburzenia psychosomatyczne to złość, frustracja, drażliwość, dezorientacja, niepokój, pośpiech, trudności koncentracji. W wyniku przewlekłego napięcia nerwowego zwiększa się ilość takich objawów jak biegunki, zaparcia, potliwość, zaburzenia rytmu serca, kołatania, bóle w klatce piersiowej, zaburzenia apetytu, snu,
  • nadmiar stresu bo obciążenie psychiczne, bezbłędna, szybka praca, ciągłe, gwałtowne zmiany treści i obrazów, koncentracja. Objawy to bóle głowy, bóle brzucha, bóle napięciowe karku i barków, senność, zaburzenia nastroju, zmęczenie nieustępujące po odpoczynku.

Jak można sobie pomóc?

  • Ograniczając czas korzystania z komputera, robiąc minimum co godzinę przerwy na odpoczynek oczu i mózgu, ćwiczenia kończyn i tułowia, napicie się wody, kilka głębokich oddechów, myślenie o czymś przyjemnym.
  • Ważne jest także odpowiednie stanowisko pracy. Biurko o dobranej do wzrostu wysokości, dobrze wyprofilowane krzesło z oparciami z możliwością dostosowania do własnych potrzeb, obrotowe i na kółkach, dobry monitor, bez odbić i olśnień, ustawiony na wprost tak, aby linia oczu była na jego górnej granicy. Jak najlepsze ustawienie mebli w pokoju. Dopasowana klawiatura ergonomiczna oraz mysz, odpowiednie podkładki ochraniające nadgarstki.
  • Dla ochrony oczu dobre okulary z warstwą antyrefleksyjną, lampka z matowym kloszem oświetlająca tylko klawiaturę.
  • Pomieszczenie powinno być wysokie, dość duże, z oknem, o wilgotności powietrza minimum 40%, raczej bez elektryzującej się wykładziny.
  • Polecam zawsze i wszędzie kontakt z naturą, rośliny pokojowe oczyszczają i nawilżają powietrze, patrzenie na nie to odpoczynek dla oczu i umysłu, oderwanie się od ekranu komputera.

W Polsce ustawowo jest 5 minut przerwy po godzinie pracy z komputerem.

Wykorzystajmy to na kilka ćwiczeń: zamykanie, otwieranie , zaciskanie powiek i krążenie gałek ocznych, patrzenie w dal i na zieleń, głebokie oddechy, krążenie ramion, nadgarstków, skręty tułowia, zginanie kolan i stóp.

Pamiętajmy, że pozycja siedząca to 2 razy większe obciążenie niż podczas stania. Może spróbować pracy z komputerem stojąc przy wyższym biurku?

Zdrowie mamy tylko jedno, nie ma za wiele części zamiennych, dbajmy o siebie !!!