ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




Jaka żywność?

Zapraszam na wyprawę do kuchni.

Zajrzyjmy do lodówki, zamrażarki i spiżarni -i co widzimy?

Najczęściej produkty przemysłu spożywczego a nie żywność.

Wędliny, jogurty, sery, sosy, konserwy, gotowe dania, słodycze, ciastka, soki, napoje, przyprawy.

Zasadą numer 1 powinno być czytanie etykiet - im krótsze i zrozumiałe tym lepiej.

Na przykład śmietana to powinien być tłuszcz z mleka i odpowiednie bakterie, nic więcej.

Jogurt owocowy rzadko zawiera owoce, najczęsciej barwniki, aromaty, zagęszczacze i konserwanty.

A  wędliny? Znalazłam parówki bez mięsa, które zawierały tylko MOM czyli różne resztki oddzielone mechanicznie, soję, skrobię ziemniaczaną i mnóstwo dodatków polepszających smak, wygląd, konsystencję i trwałość. Są parówki cielęce, które cielęcia nie widzialy, są szynki z których woda płyni strumyczkiem..

Peklowanie i wędzenie też nie służą zdrowiu.

Od niedawna WHO umieściła przetworzone produkty mięsne (kiełbasy, wędliny) w pierwszej, najgrożniejszej grupie produktów zwiększających ryzyko nowotworów, mięso w jest w grupie drugiej.

Pieczywo także jest produktem przemysłowym i nie przypomina chleba z dobrej mąki pełnoziarnistej na zakwasie i bez dodatków.

Wiemy, że niekorzystne dla zdrowia są tłuszcze trans, glutaminian sodu, sól, cukier, słodziki i różne dodatki.

Przemysł spożywczy walczy skutecznie niestety o podniesienie dopuszczalnych dawek, wprowadza nowe składniki i produkty, ktorych nie musi testować i badać ich wpływu na zdrowie człowieka.

Pamiętajmy, że te produkty często jemy codziennie, latami, czyli dawki są duże i może dojść do ich gromadzenia w organizmie.

Jest to szczególnie niepokojące w żywieniu dzieci.

Wszystko to jest dosyć przerażające, ale trzeba to sobie uświadomić i pamietać o tym planując posiłki i robiąc zakupy.

Jaki stąd wniosek, czy mamy na to wpływ i możemy coś zmienić? 

TAK, musimy myśleć o tym co jemy, co trzeba a czego nie nalezy jeść, kupować żywność nieprzetworzoną, przygotowywać posiłki samodzielnie, jeść więcej świeżych warzyw i owoców bo one są najzdrowsze i zawierają składniki pomagajace zachować zdrowie.

Nie jesteśmy też kompletnie bezbronni - mamy potężną broń, jest nią nasz wybór produktów w handlu, to o nasze pieniądze walczą producenci i produkują to co daje im największe zyski.

Kupując zdrowe produkty a unikając innych mamy wpływ na to co znajduje się na sklepowych półkach.

I to widać, jest coraz więcej zdrowej żywności.

Nauczmy się wybierać!