ZDROWIE

zdrowie z dr soltan

nie tylko dla siebie


 Podaj adres e-mail i zapisz się!
 Co tydzień nowe informacje!!!

Nasz NEWSLETTER:




Błonnik - dobry na wszystko

Może nie na wszystko ale na wiele. Błonnik to niezbędny dla nas składnik żywności. Jest to mieszanina elementów błon komórkowych roślin, nie trawionych i nie wchłanianych w przewodzie pokarmowym człowieka. Istnieje błonnik nierozpuszczalny i rozpuszczalny w wodzie oraz skrobia oporna, w żywności występuje mieszanka wszystkich rodzajów.

 

 


Błonnik pomaga:

– w zaparciach i biegunkach

– w uzyskaniu i utrzymaniu prawidłowej wagi

– w obniżeniu cholesterolu i trójglicerydów

– w stabilizacji stężenia glukozy we krwi

– w oczyszczaniu organizmu z toksyn i metali ciężkich

WHO /Światowa Organizacja Zdrowia/ zaleca spożywanie powyżej 25 gramów dziennie, a spożycie w Polsce wynosi 15 gramów, czyli o wiele za mało.


Gdzie szukać błonnika?

W żywności roślinnej naturalnej, nieprzetworzonej, urozmaiconej.

Najwięcej jest go w otrębach owsianych, pszennych i żytnich,w kaszach – jaglanej, gryczanej, perłowej, w pumperniklu, chlebie żytnim pełnoziarnistym, chrupkim, w fasoli, grochu, bobie, fasolce szparagowej, brukselce, brokułach, szpinaku, jarmużu, awokado, marchwi, pietruszce, selerze, agreście, porzeczkach, malinach, jeżynach, żurawinie, migdałach, orzechach laskowych, nasionach lnu, słonecznika, pistacjach, wiórkach kokosowych i ……gorzkiej czekoladzie.

Jest więc w czym wybierać.

Trzeba jednak pamiętać, że nagłe zwiększenie ilości błonnika w diecie może spowodować wzdęcia, bóle, duża jego dawka może zmniejszyć skuteczność leków – np. środków antykoncepcyjnych, obniżających cholesterol i obniżyć wchłanialność składników pokarmowych takich jak żelazo, cynk, wapń.

Zwiększając ilość błonnika należy jednocześnie zwiększyć ilość wypijanej wody!

Błonnik jest szeroko dostępny, łatwy w użyciu i tani a daje tyle korzyści. Warto o nim pamiętać codziennie.